معرفی کتاب با چرا شروع کنید
«به دو روش میتوان بر رفتار انسان اثر گذاشت؛ میتوان کنترلش کرد و میتوان آن را القاء کرد.» -سایمون سینک
آیا تاکنون برایتان پیشآمده که بخواهید پیشنهادتان را واضح بیان کنید، مردم را به خرید محصولتان ترغیب کنید، یا مسیر کسبوکارتان را تعیین کنید؟ اگر به هریک از این سؤالات پاسخ بله دادید، این کتاب برای شماست.
کتاب با چرا شروع کنید اثر سایمون سینک، کتابی است که هر کارآفرین و صاحب کسبوکاری باید آن را مطالعه کند. سایمون سینک در کتاب با چرا شروع کنید به اهمیت دانستن دلیل شروع کار و به خاطر سپردن آن تا انتهای مسیر میپردازد؛ چراکه پرسیدن این سؤال که: اصلاً از ابتدا چرا شروع کردم؟ و به یاد داشتن پاسخ آن در طول تمام بالاوپایینهای مسیر اجازه نمیدهد انگیزهتان کاهش یابد.
کتاب با چرا شروع کنید اثر سایمون سینک با ترجمهی علیرضا خاکساران به فارسی برگرداند شده و انتشارات آموخته آن را منتشر کرده است.
در ادامه دربارهی این کتاب بیشتر میخوانیم.
شاید نویسندگان و سخنرانان بسیاری دربارهی اهمیت به یاد داشتن دلیل و هدف در تماممسیر صحبت کرده باشند؛ سایمون سینک اما در کتاب با چرا شروع کنید این بحث را به نحوی کاملاً متفاوت و کاملتر از دیگران بیان میکند.
طبق نوشتههای سینک در کتاب با چرا شروع کنید، بیشتر مدیران از چه صحبت میکنند و محصول و خدماتی را که بنا است برایشان پول بیاورد معرفی میکنند؛ مدیران دیگری هم هستند که حرف از چگونگی و مسیری که آنها را از دیگران متمایز میکند میزنند، و تعداد بسیار اندکی از مدیران نیز هستند که چرای کار خود را میدانند و با چرا شروع میکنند، و از دلیل شکلگیری کسبوکارشان در وهلهی اول میگویند.
با چرا شروع کردن کارهامان چیزی را به ما القا میکند که چه فاقد آن تأثیر است. این به این دلیل است که چرا مستقیماً روی احساسات ما تأثیر دارد، درحالیکه چه منطقمان را درگیر میکند.
گزینهی اول انتخاب امنتری به نظر میآید اما به همان اندازه خستهکننده است؛ درحالیکه گزینهی دوم دیگران را به سمت شما جذب میکند.
اگر در معرفی خود و فروش از چه استفاده کنید، باید قیمت را ابزاری قرار دهید تا تصمیم مخاطب را به آنچه مطلوب شماست سوق دهید؛ این در حالی است که اگر بر جذب مشتریهایی تمرکز کنید که چرای کار شما را میدانند و به آن باور دارند، اعتمادی میان شما و مشتری شکل میگیرد که به وفاداری ختم میشود و هر مشتری شما را به دیگرانی معرفی میکند که خود در آینده از مشتریان وفادار شما خواهند شد.
تا اینجا مطمئناً متوجه اهمیت چرا شدهاید. گرچه سایمون سینک در این کتاب مستقیماً روش یافتن چرا را به مخاطب توضیح نمیدهد اما مثالهای بسیار مفیدی میآورد که راه و چاه را به ما نشان دهد. برای مثال کاملاً توضیح میدهد که شرکتی مثل اپل چگونه چرا را به مشتری توضیح میدهد و با دانستن روش آنها، شما نیز یاد میگیرید چرای خود را شرح دهید.
سینک به این موضوع اشاره میکند که یافتن چرا، نه فرآیند اختراع که فرآیندی اکتشافگونه است. بهبیاندیگر، همهی ما چرای کار خود را میدانیم، تنها باید آن را پیدا کنیم.
اگر هنوز چرایتان را نیافتید، نگران نباشید. این فرآیند زمانبر و نیازمند تفکر است؛ درست مانند یافتن هدف، علاقه و استعدادهایتان، چرایتان نیز بهمرورزمان روشن میشود و مطالعهی این کتاب کمک بسیاری به آن میکند.